Cornelis Jetses

Onze school is om verschillende redenen trots op onze naam. Cornelis Jetses was een Nederlandse illustrator, die met hart en ziel werkte voor school en onderwijs. Hij was iemand die zijn talent ontwikkelde en gebruikte om verder uit te groeien tot een bijzonder persoon. Ook de mensen van Saltoschool Cornelis Jetses werken met hart en ziel voor kinderen. Daarbij willen we van elk kind het talent ontdekken en hen de ruimte en ondersteuning geven om deze verder te ontwikkelen. Elk kind is bij ons een ster en elk kind doet er toe.

Jetses is vooral bekend geworden om zijn gedetailleerde illustraties in schoolboeken, schoolplaten en historische prenten.

1873-1955

Jetses werd geboren op 23 juni 1873, in een arme buurt in Groningen en al op jonge leeftijd bleek hij tekentalent te hebben. Vanaf zijn dertiende volgde hij tekenlessen in de avonduren, terwijl hij overdag werkte in een steendrukkerij. Cornelis Jetses trouwde in 1899 met Alberdina Hinderika Holkamp. Hun dochter Everdina werd in 1900 geboren. Ze woonden in Bremen, Zeist, Scheveningen en Wassenaar. Alberdina overleed in 1939. Jetses overleed in 1955 en werd begraven bij de dorpskerk in Wassenaar.

Jetses heeft in totaal 22 schoolplaten getekend. Hiervan behoorden 18 schoolplaten tot de serie Het Volle Leven (voor het 'zaakonderwijs' van Jan Ligthart) die gemaakt is tussen 1906 en 1911. Twee platen waren geschiedenisplaten: Ter Walvisvaart in 1911 en Aan het Hof van Karel de Grote in 1941. De andere twee waren vertelselplaten, gemaakt in 1910, die hoorden bij het Leesplankje van Hoogeveen. Jetses illustreerde boeken zoals Groot vertelboek het Oude en het Nieuwe Testament van Anne de Vries en Afke's Tiental van Nynke van Hichtum. Hij werkte regelmatig samen met Johan Herman Isings.

Vanaf 1930 moderniseerde Jetses de verouderde illustraties.

Bron: Wikipedia